Pyörässä on Hondan seitsemännen sukupolven alumiinirunko, titaanista valmistettu polttoainesäiliö, uudet muoviosat, 100% uusi moottori, sähköstartti vakiona ja Showan teräsjousilla toteutettu etujousitus.
Kehitysprosessin päämääränä oli luoda nopein ja parhailla ajo-ominaisuuksilla varustettu MX2 luokan motocrosspyörä. Vaikka pyörän runko ja jousitus onkin hyvin lähellä viime vuonna esitellyn Honda CRF450R -mallin vastaavia, on 2018 CRF250R jokainen osa-alue hiottu ja testattu tarjoamaan paras mahdollinen suorituskyky ja ajo-ominaisuudet juuri tähän pyörään.
Mikio Uchiyama - Kehitysryhmän päällikkö - 2018 CRF250R:
“Tarkoituksenamme oli luoda moottoripyörä, jonka teho ja pito-ominaisuudet ovat paremmat kuin missään Hondan MX2 -luokan motocrosspyörässä aikaisemmin. Uuden twin-cam moottorin parantunut huipputeho, selvästi aikaisempaa laajempi tehoalue ja uuden runkogeometrian mukanaan tuoma pidon lisäys mahdollistivat tämän tavoitteen saavuttamisen täydellisesti ”
Eri teknisten kokonaisuuksien uudistumisen myötä pyörän suorituskyky on parantunut merkittävästi aikaisempiin malleihin verrattuna. Parhaiten tämä näkyy kiihdytysaikoja verrattaessa. Paikaltaan lähdettäessä uusi 2018 –malli on 10 metrin päässä lähes 4 % nopeammin kuin 2017-mallinen CRF250R!
JOUSITUS
Yhdessä uuden moottorin kanssa tärkeä uudistus löytyy myös etujousituksesta. Pyörässä on Showan viime vuonna CRF450R- mallissa esitelty teräsjousilla varustettu etujousitus. Kyseessä ei ole muutaman vuoden takaisen jousi-keulan paluu, vaan täysin uusi komponentti, joka pohjautuu Showan tehdastiimeille tarjoamaan jousitukseen.
MOOTTORI
Täysin uudessa moottorissa on 9% aikaisempaa enemmän huipputehoa ja mikä tärkeämpää tehoalue on yli 2.000 rpm laajempi! Kierrostenrajoitin tulee vastaan nyt 900 kierr. myöhemmin, kuin aikaisemmassa moottorissa. Tehonlisäys ei ole tapahtunut väännön kustannuksella, vaan moottorissa on myös enemmän ala- ja keskialueen voimaa. Lisäksi moottorin tehokäyrä jatkuu vahvana myös erittäin korkeilla käyntikierroksilla, mahdollistaen pyörän ajamisen myös ns. ylikierros -alueella.
Moottorin ehkä merkittävin uutuus on kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia (DOHC). Aikaisempaan Honda Unicam -ratkaisuun verrattuna se mahdollistaa selkeästi korkeammat kierrokset, ilman että käyttövarmuus kärsii. Sylinterinkannessa on myös selkeästi isommat titaaniset venttiilit. Sekä imu- että pakoventtiilin nosto on myös kasvanut merkittävästi. Kannen imukanavat ovat kaasuläppärungolta täysin suorat ja virtaavat selvästi aikaisempaa paremmin. Kuten imukanavat, myös pakokanavat ovat kummallekin venttiilille omansa. Pakokaasut johdetaan pakokanavilta äänenvaimentajille saakka omana putkenaan, toinen oikealta ja toinen moottorin vasemmalta puolelta. Tupla-äänenvaimentajat ovat aikaisempaa kevyemmät ja lähempänä pyörän keskipistettä, parantaen näin painopistettä ja ajettavuutta.
Puristus-suhde on nyt 13,8:1 kun se aikaisemmissa malleissa oli 13,5:1. Mäntä on myös kokonaan uusi ja sen jäähdytystä on parannettu uusilla jäähdytysöljyn ruisku-suuttimilla.
Männän tapissa sekä venttiilikoneistossa on uudentyyppinen DLC –pinnoite (Diamond-like Carbon) joka vähentää merkittävästi kitkaa ja parantaa osien kulutuskestävyyttä.
Aikaisemmista CRF-malleista poiketen uudessa moottorissa on vain yksi öljytila, yksinkertaistaen huoltotoimia. Myös käyttökustannukset laskevat ja painoa säästyy noin 400g. Uudentyyppinen öljypumppu voitelee kovemman käyttöpaineensa ansiosta moottorin liikkuvia osia paremmin, sekä paremman hyötysuhteensa ansiosta vie vähemmän tehoa kampiakselilta.
Moottorin kaikkia mittasuhteita on muutettu pienemmän ja kevyemmän kokonaisuuden saavuttamiseksi. Lopputuloksena on voimanlähde, joka sähköstartista huolimatta painaa vain noin 1kg aikaisempaa moottoria enemmän.
Kytkin on mitoitukseltaan muuttumaton, mutta kytkinkori ja käyttö-vivusto ovat uudet. Myös kytkinlevyjen materiaali on uusi.
Moottorin ohjauskytkimet ovat nyt kaikki samassa yksikössä ohjaustangon vasemmalla puolella; Sammutin, EFI varoitusvalo ja moottorinohjausohjelman käyttökytkin. Kuten aikaisemminkin, on kuljettajalla mahdollisuus vaihtaa moottorin ohjausyksikön asetuksia yhdellä napinpainalluksella. Käytössä on kolme erilaista karttaa: vakio, miedompi kartta ja terävämpi täysteho-kartta. Kahta jälkimmäistä voidaan muokata lisävarusteena saatavalla ohjelmistolla.
RUNKO
Honda CRF250R on Hondan seitsemännen sukupolven alumiinirunko, kuten viime vuonna esitellyssä Honda CRF450R –mallissakin. Rungon suunnittelussa oli kolme selkeää tavoitetta; Parantaa pyörän kääntyvyyttä, rauhoittaa etupään käyttäytymistä kovissa nopeuksissa ja mahdollistaa parempi takapyörän pito. Lisäksi uusi runko antaa paremmin palautetta kuljettajalle, eli ajotuntuma on aikaisempaa herkempi.
Visuaalisesti suurin muutos rungossa on uudenmalliset runkoputket. Uusi muoto mahdollistaa paremman päittäisvääntymän ja samaan aikaan jäykistää runkoa sivusuunnassa. Lopputuloksena on parempi etupyörän pito sekä herkempi ohjattavuus. Yhdessä uuden takarungon kanssa kokonaisuus on lisäksi 340g aikaisempaa kevyempi.
Uuden rungon ansiosta painopiste on vieläkin matalammalla, kuin aikaisemmassa mallissa. Akseliväli on kokonaisuudessaan lyhentynyt 3 mm ja takahaarukka on 15 mm lyhyempi. Uusi runkogeometria siirtää painopistettä paremmin takapyörälle, parantaen pitoa merkittävästi. Samalla myös eturenkaan ohjauspitoa on saatu matalan painopisteen avulla parannettua.
Uuden rungon myötä myös kaikki muoviosat ovat uudet ja mm. ilmanohjaimet ovat selvästi aikaisempaa kapeammat. Muoviosien istuvuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota, jotta liikkuminen pyörän päällä olisi mahdollisimman vaivatonta ja helppoa. Etunumerokilpi ja –lokasuoja ovat aikaisempaa sirommat ja ohjaavat tehokkaammin ilmavirtaa jäähdyttäjille. Titaanista valmistettu 6,3 litran polttoainesäiliö on yli 0,5 kg kevyempi kuin vastaavankokoinen muovitankki. Merkittävän painonsäästön lisäksi titaaninen bensatankki on todella hieno osa ja on erittäin vahva kolhuja vastaan.
CRF250R painaa ajovalmiina ja tankattuna 108 kg (kuivapaino noin 99 kg).
ISKUNVAIMENNUS JA JARRUT
Etujousitus on kokonaan uusi. Showan valmistamassa USD jousituksessa käytetään teräsjousia, aikaisemman ilmanpainejousen asemesta. Komponentit ovat erittäin läheistä sukua Showan Japanissa kisa-tiimeille tarjoamalle ”Factory Kit” –jousitukselle ja niinpä etupään toiminta onkin poikkeuksellisen herkkää ja helposti säädettävissä eri alustoille ja kuljettajille.
Takajousitus on niin ikään uusi. Uuden iskunvaimentimen yläkiinnitys on 39 mm aikaisempaa alempana, mahdollistaen ilmanpuhdistajalta tulevan ilmanottokanavan reitityksen iskunvaimentajan yli, eikä enää ympäri, kuten aikaisemmin. Lisäksi uudella järjestelyllä painopiste saadaan alemmaksi ja keskemmälle runkoa, kun takavaimennin voidaan asentaa keskelle runkolinjaa (oli aikaisemmin 5 mm oikealla johtuen ilmanottokanavan reitityksestä). Lisäksi vaimentajan matala asennuspaikka rauhoittaa takajousituksen käyttäytymistä kovilla nopeuksilla. Välimatka takahaarukan akselilta takapyörän akselille on lyhentynyt 15 mm ja itse takahaarukka painaa 220 g aikaisempaa vähemmän.
Jarrut ovat aina olleet Hondan MX pyörissä erittäin hyvin ja loogisesti toimivat. Niin nytkin. Etujarrulevynä käytetään 260 mm ”piparkakkulevyä” ja kaksimäntäistä puristinta. Takana samanlaisen levyn halkaisija on 240 mm ja puristimena 1-mäntäinen Nissinin valmistama yksikkö.
HINTA JA TOIMITUSAJAT
2018 Honda CRF250R hinta julkaistaan myöhemmin.
Ensimmäiset asiakastoimitukset saapuvat maahan Joulukuussa 2017.
Lisätietoja HONDA CRF250 2018:sta täältä.