CB750 Hornet
11 990 € tai 225 €/kk *

CB750 Hornet

11 990 € tai 225 €/kk *

Motorrad - Bike - logo

Bike 6/2023
Testi: Keskikokoiset nakut
Testivoittaja! Honda CB750 Hornet

Motorrad-testitulos
1. Honda CB750 Hornet
Hornetin voittoa ei varmista ensisijaisesti tehokas moottori, vielä suurempi merkitys on onnistuneella jousituksella. Kaikenkaikkiaan Hornet tuntuu tasapainoiselta kokonaisuudelta.

Lue koko testiraportti Bike 6/2023 -numerosta.

Lataa Honda CB750 Hornet -käyttöohje:

CB750A_OMK.pdf 31,83 MB

Valitse väri:

Honda CB750 Hornet

Ensimmäinen Honda Hornet tuli markkinoille vuonna 1998 ja siitä tuli välittömästi iso hitti Euroopassa. Myös Suomessa Honda CB600 Hornet oli vuosia luokkansa ylivoimaisesti myydyin moottoripyörä ja erittäin hyvästä syystä. Honda Hornet oli kevyt, tehokas ja hauska. Nyt 25 vuotta myöhemmin samat ominaisuudet löytyvät myös uudesta Honda CB750 Hornet mallista; Luokkansa paras teho/paino -suhde ja laadukkailla komponenteilla toteutettu streetfighter henkinen ajettavuus.

Moottori

  • Täysin uusi 755 cc 2-sylinterinen Unicam-moottori
  • Teho 67.5 kW @ 9,500 rpm
  • Vääntö 75 Nm @ 7,250 rpm
  • 270° kampiakseli
  • Patentoitu Vortex Air Flow -imuilmajärjestelmä
  • Luistokytkin
  • Kulutus alle 4.5 litraa / 100 km ja jopa 340 km ajosäde tankillisella
  • Saatavana A2 ajokorttiluokkaan sopivana

Moottorinohjaus elektroniikka

  • 3 ennalta säädettyä ajo-ohjelmaa; RAIN, STANDARD ja SPORT
  • 3 tasoinen kaasuvasteen säätömahdollisuus
  • 3 tasoinen moottorijarrutuksen säätömahdolisuus
  • 3 tasoinen sutimisen eston säätömahdollisuus (+ pois)
  • Integroitu keulimisen esto
  • Mahdollisuus valita kuljettajakohtaiset asetukset

Elektroninen kaasukahva mahdollistaa moottorin luonteen muuttamisen sähköisesti. Valittavana on kolme ennalta säädettyä ajo-ohjelmaa, sekä USER -ohjelma, jossa kuljettaja voi itse muokata moottorin luonnetta ajo-olosuhteiden tai omien mieltymystensä mukaiseksi.

SPORT - Kaasuvaste tasolla 3, moottorijarru ja luistonesto tasolla 1.

STANDARD - Kaikki säädöt tasolla 2.

RAIN - Kaasuvaste tasolla 1, moottorijarru tasolla 2 ja luistonesto tasolla 3.

USER - Kuljettajan säätömahdollisuus.

Muotoilu ja varusteet

  • Uusi muotoilu on sekä minimalistinen, että moderni
  • Pysty ja rento ajoasento
  • 5-tuumainen TFT -mittaristo jossa vaihtovalo
  • Automaattisesti poiskytkeytyvät vilkut
  • Pysty ja rento ajoasento
  • Hätäjarrutusvalot takana

Runko

Hornetin runko on sekä jäykkä, että erittäin kevyt (16,6 kg). Rungon vääntöjäykkyys luo erinomaisen pohjan tarkalle ja sporttiselle ajokokemukselle. Showan 41 mm SFF-BF etujousitus ja Honda Pro-Link takajousitus viimeistelevät luokkansa parhaat ajo-ominaisuudet. Uusi Honda CB750 Hornet on myös erittäin kevyt moottoripyörä. Kokonaispaino ajovalmiina ja tankattuna on vain 190 kg!

Lisävarusteet

Honda CB750 Hornet lisävarustevalikoima on erittäin laaja. Sopivia ja tarpeellisia lisävarusteita löytyy jokaiseen käyttötarkoitukseen ja -makuun.
Helpoiten varustelu käy valmiiksi kootuilla paketeilla, joita on kolme:

SPORT PACK - Quickshifter, tuulilasi, takapenkin koppa ja kuljettajan race-jalkatapit

STYLE PACK - tankopainot, tangonkiinnike, tankkisuoja, vannetarrat ja kaatumatapit

TOURING PACK - tikattu kuljettajan satula, sivulaukut, tankkilaukku ja takapenkin laukku

TM-käyttötesti-20000km-tag

Honda CB750 Hornet - TM käyttötesti 20 000 km
Tekniikan Maailma 3/2024

Hanna ja muut kuljettajat rakastuivat Hondan ajo-ominaisuuksiin erityisesti mutkateillä. Honda nimittäin taittuu mutkiin ajatuksen lailla. Kun Hondalla alkaa kallistaa sisään mutkaan, se kääntyy sinne kuin itsestään - ilman mitään miettimistä vastaohjauksesta.

Onkin hieman yllättävää, että 190 sentin pituinen ja 158-senttinen kuljettaja saavat siinä lähes yhtä hyvän ajoasennon. Hondasta on moneksi.

Yhteenvetona voidaan todeta, että myytti on murrettu, ainakin Hornetin osalta. Se on pätevä moottoripyörä isokokoiselle, jolla ei ole tarvetta kuljettaa kyytiläistä. Moottorin teho on riittävä ripeämpäänkin matkan tekoon, ja sivulaukuilla varustettuna se soveltuu hyvin pidemmillekin reissuille.

"Tuo kaksisylinterinen rivimoottori on mainio pakkaus. Se vääntää jo keskikierroksilla mainiosti, ja tehoa on mukavan paljon." Testikuljettaja Janne Murtoniemi

Hondan moottori keräsi myös muilta kuljettajilta kehuja, ja se onkin todella onnistunut pakkaus. Suoritusta parantaa herkkätoiminen vaihdelaatikko, kevytkäyttöinen kytkin sekä sopiva toisiovälitys.

Kaiken kaikkiaan Honda käyttökuluiltaan erittäin edullinen moottoripyörä. Se vie vähän polttoainetta; pienimmillään kulutus oli vain 2,9 litraa.

Toimituksen arvio
Honda on kevyt ja ketterä moottoripyörä josta on moneksi. Se ihastuttaa erityisesti helppoudellaan ja on erityisen hyvä moottoripyörä aloittelijoille.

Lue koko testiraportti

     

CB750AR

Vuosimalli alkaen
2025
Sylinteritilavuus
755 cc
Moottori
2-syl, 4-tahti
Sylinterimitat
87,0 x 63,5 mm
Puristussuhde
11,0:1
Maksimiteho
67.5 kW @ 9,500 rpm
Maksimivääntö
75 Nm @ 7,250 rpm
Sytytysjärjestelmä
CDI
Polttoainejärjestelmä
PGM-FI
Käynnistys
Sähköstartti
Vaihteisto
6 vaihteinen
Pituus
2090 mm
Leveys
780 mm
Korkeus
1085 mm
Akseliväli
1420 mm
Istuinkorkeus
795 mm
Jarrut etu
2 x 296 mm levyjarru, ABS
Jarrut taka
240 mm levyjarru
Jousitus etu
41 mm SFF-BP teleskooppi, 130 mm jousto
Jousitus taka
Honda Pro Link, 150 mm jousto
Rengas etu
120/70-17
Rengas taka
160/60-17
Tankki
15,2 litraa
Paino ajokunnossa
190,0 kg

Koska Honda Motor Co tutkii ja kehittää uusia teknisiä ratkaisuja, Honda varaa oikeuden teknisiin muutoksiin ilmoittamatta niistä etukäteen.

Street

Sulje
Sulje