Bike 6/2023
Testi: Keskikokoiset nakut
Testivoittaja! Honda CB750 Hornet
Motorrad-testitulos
1. Honda CB750 Hornet
Hornetin voittoa ei varmista ensisijaisesti tehokas moottori, vielä suurempi merkitys on onnistuneella jousituksella. Kaikenkaikkiaan Hornet tuntuu tasapainoiselta kokonaisuudelta.
Lue koko testiraportti Bike 6/2023 -numerosta.
Lataa Honda CB750 Hornet -käyttöohje:
* Honda Smart on yksityisleasing-sopimus, jonka kuukausierä sisältää arvonlisäveron 24%. Sopimusaika 24 - 48 kk ja sopimuksen enimmäiskilometrit 10 - 20 000 km. Esimerkki on laskettu 36 kk sopimuksen mukaan. Palvelun Tuottaa LähiTapiola Rahoitus Oy, Tietotie 9, 01530 Vantaa.
Ensimmäinen Honda Hornet tuli markkinoille vuonna 1998 ja siitä tuli välittömästi iso hitti Euroopassa. Myös Suomessa Honda CB600 Hornet oli vuosia luokkansa ylivoimaisesti myydyin moottoripyörä ja erittäin hyvästä syystä. Honda Hornet oli kevyt, tehokas ja hauska. Nyt 25 vuotta myöhemmin samat ominaisuudet löytyvät myös uudesta Honda CB750 Hornet mallista; Luokkansa paras teho/paino -suhde ja laadukkailla komponenteilla toteutettu streetfighter henkinen ajettavuus.
Elektroninen kaasukahva mahdollistaa moottorin luonteen muuttamisen sähköisesti. Valittavana on kolme ennalta säädettyä ajo-ohjelmaa, sekä USER -ohjelma, jossa kuljettaja voi itse muokata moottorin luonnetta ajo-olosuhteiden tai omien mieltymystensä mukaiseksi.
SPORT - Kaasuvaste tasolla 3, moottorijarru ja luistonesto tasolla 1.
STANDARD - Kaikki säädöt tasolla 2.
RAIN - Kaasuvaste tasolla 1, moottorijarru tasolla 2 ja luistonesto tasolla 3.
USER - Kuljettajan säätömahdollisuus.
Hornetin runko on sekä jäykkä, että erittäin kevyt (16,6 kg). Rungon vääntöjäykkyys luo erinomaisen pohjan tarkalle ja sporttiselle ajokokemukselle. Showan 41 mm SFF-BF etujousitus ja Honda Pro-Link takajousitus viimeistelevät luokkansa parhaat ajo-ominaisuudet. Uusi Honda CB750 Hornet on myös erittäin kevyt moottoripyörä. Kokonaispaino ajovalmiina ja tankattuna on vain 190 kg!
Honda CB750 Hornet lisävarustevalikoima on erittäin laaja. Sopivia ja tarpeellisia lisävarusteita löytyy jokaiseen käyttötarkoitukseen ja -makuun.
Helpoiten varustelu käy valmiiksi kootuilla paketeilla, joita on kolme:
SPORT PACK - Quickshifter, tuulilasi, takapenkin koppa ja kuljettajan race-jalkatapit
STYLE PACK - tankopainot, tangonkiinnike, tankkisuoja, vannetarrat ja kaatumatapit
TOURING PACK - tikattu kuljettajan satula, sivulaukut, tankkilaukku ja takapenkin laukku
Hanna ja muut kuljettajat rakastuivat Hondan ajo-ominaisuuksiin erityisesti mutkateillä. Honda nimittäin taittuu mutkiin ajatuksen lailla. Kun Hondalla alkaa kallistaa sisään mutkaan, se kääntyy sinne kuin itsestään - ilman mitään miettimistä vastaohjauksesta.
Onkin hieman yllättävää, että 190 sentin pituinen ja 158-senttinen kuljettaja saavat siinä lähes yhtä hyvän ajoasennon. Hondasta on moneksi.
Yhteenvetona voidaan todeta, että myytti on murrettu, ainakin Hornetin osalta. Se on pätevä moottoripyörä isokokoiselle, jolla ei ole tarvetta kuljettaa kyytiläistä. Moottorin teho on riittävä ripeämpäänkin matkan tekoon, ja sivulaukuilla varustettuna se soveltuu hyvin pidemmillekin reissuille.
"Tuo kaksisylinterinen rivimoottori on mainio pakkaus. Se vääntää jo keskikierroksilla mainiosti, ja tehoa on mukavan paljon." Testikuljettaja Janne Murtoniemi
Hondan moottori keräsi myös muilta kuljettajilta kehuja, ja se onkin todella onnistunut pakkaus. Suoritusta parantaa herkkätoiminen vaihdelaatikko, kevytkäyttöinen kytkin sekä sopiva toisiovälitys.
Kaiken kaikkiaan Honda käyttökuluiltaan erittäin edullinen moottoripyörä. Se vie vähän polttoainetta; pienimmillään kulutus oli vain 2,9 litraa.
Toimituksen arvio
Honda on kevyt ja ketterä moottoripyörä josta on moneksi. Se ihastuttaa erityisesti helppoudellaan ja on erityisen hyvä moottoripyörä aloittelijoille.
|
|
|