Honda CRF1100 Africa Twin
Adventure Sports DCT ES

Hondan myyntimenestys Africa Twin Adventure Sports on uusiutunut rajusti, ja samalla saanut ison kasan uusia ominaisuuksia, joten Adventure Sports asettaa jälleen uuden mittapuun muille Adventure-pyörille.

Moottorin koko on pysynyt ennallaan 1084 cc mutta vääntö on kasvanut peräti 7% 105 Nm - 112 Nm.

Väännönnousun on mahdollistanut  puristussuhteen nosto 10.1:1:stä 10.5:1:een sekä muutokset venttiilien ajoituksessa, imuaukoissa, ECU-asetuksissa sekä uudistetussa pakoputkistossa, putkiston uudistamisella on ollut myös iso merkitys Adveture Sportsin muhkeisiin ääniin.

Kasvanut vääntö on valjastettu ala ja keskialueelle tehden uudesta Adventure Sportsista vieläkin mukavamman matkakumppanin. Uutta on myös 19 tuumainen etuvanne joka luo vakautta maantieajossa.

Merkittävää on myös joustomatkan lyhentäminen 20 mm, tämä muutos tuo Adventure Sportsiin merkittävästi mukavammaksi maantiellä sekä tasapainoa kun pyörä on lastattu matkaa varten. Iso merkitys on ollut myös käsiteltävyyden parantaminen hitaissa nopeuksissa sekä noustessa pyörän päälle.

Tämän lisäksi Adventure Sportsissa on nyt vakiona Showa ES (EERA™) sähköinen alusta. Showa ES (EERA™) alusta antaa kuljettajalle optimoidun alustan joka tilanteeseen, toki kuljettaja pystyy myös itse säätää alustaa halutessaan.

Uudessa Adventure Sportissa on uusittu etukate, joka suojaa entisestään kuljettajaa ajoviimalta sekä 5 asentoon säädettävä tuulilasi, myös istuimet kokivat uudistuksen saaden 15 mm paksumman pehmusteen, tämä tuo mukavuutta varsinkin pitkillä ajomatkoilla.

Kaikki suomessa myytävät Adventure Sportsit on varustettu DCT-vaihteistolla.

  • 5-asentoinen säädettävä tuulilasi
  • 6.5 tuumainen TFT Informaatio -mittaristo
  • Tubeless vanteet
  • 7% lisää vaäntöä ala- sekä keskialueelle
  • Led ajovalot,päiväajovaloilla, vakionopeudensäädin, vilkkujen automaattipalautus
  • Kahvanlämmittimet
  • Uudelleen muotoiltu pakoputkisto, tuoden mukanaan entistä muhkeammat ja Adventure Sportsiin sopivat äänet.
  • Showa ES EERA™ - Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™) sähköalustalla, esivalittuja ohjelmia on MID, HARD, SOFT ja OFFROAD, sekä kuljettajan on myös mahdollista säätää alustaa itse.
  • 19 tuumainen etuvanne
  • DCT -vaihteisto
  • Kaarreajovalot

Moottorin ja rungon elektroniikka

  • Moottorin koko on nyt 1.084 cc ja se tuottaa 75 kW tehoa sekä 112 Nm vääntöä.
  • Tehon ja väännön kasvu on saavutettu uudella sylinterinkannella, venttiilien ajoituksella, uudella kaasuläppärungolla sekä pakoputkiston muutoksilla.
  • Vaihdelaatikon muutokset parantavat välitys-suhdetta ja uudet materiaalit säästävät painoa.
  • Äänenvaimentimessa on nyt ECV pakokaasuvirtauksen säätöventtiili, joka sekä parantaa pyörän
  • pakoääniä pienillä kierroksilla, että huipputehoa korkeammalla kierrosalueella.

8-venttiilisen, 2 sylinterisen rivimoottorin perus arkkitehtuuri on säilynyt ennallaan, mutta kuutiotilavuus on 1084 cc. Teho 75 Kw ja vääntö 105 Nm:stä 112 Nm:iin. Hondan motocross -malleista tuttu UNICAM venttiilikoneisto on säilynyt ennallaan, vaikka itse sylinterin kansi on kokonaan uudistettu. Venttiilien ajoitus ja nosto on myös päivitetty, kuten on myös kaasuläppärunko ja ruiskutusjärjestelmän suuttimet. Koska moottori on nyt EURO5 pakokaasudirektiivin mukainen, on useita sen sisäisiä osakokonaisuuksia ja järjestelmiä jouduttu päivittämään. Mm. pakokaasuanturit ovat nyt aikaisemman Lambda-anturin sijasta uutta LAF-anturimallia.

Sähköinen quickshifter-vaihdeavustin on saatavan lisävarusteena, kuten ennenkin.

Lisävarustepaketit

Rally pack

Tarkoitettu parantamaan maasto-ominaisuuksia ja suorituskykyä. Paketti sisältää leveät, rally-jalkatapit paremman hallinnan saavuttamiseksi sekä moottorin + jäähdyttimien suojat. Adventure Sports DCT -vaihteiseen malliin sisältyy myös vaihdepoljin ja vanteiden tarrat täydentävät kokonaisilmettä. 

Adventure pack

Uusi kaatumarauta suojaa runkoa ja on valmistettu 25 mm:n ruostumattomasta teräksestä, jossa kiillotettu elektrolyyttipinnoite, joka kestää korroosiota ja on myös helppo puhdistaa. Rautaan saa asennettua kaksoissumuvalot aiempaa korkeammalle, aggressiivisempaan asentoon. 4,5 litran tankkilaukku tarjoaa säilytystilaa, kun taas uudet sivutankin suojukset suojaavat maalipintaa naarmuilta ja tarjoavat parempaa otetta maastossa.

Urban pack

Saatavana kahtena vaihtoehtona - muovisena tai alumiinisena. Muovisessa versiossa uudelleensuunniteltu tarroitus täydentää 58 litran tavaralaatikkoa (tilaa kahdelle umpikypärälle). Mukana tulee kiinnitysteline, matkustajan selkätuki ja sisäkassi. 42 litran alumiininen tavaralaatikko sisältää oman kiinnitystelineen ja sisäkassin. Keskiseisontatuki tekee takapyörän/ketjun huollosta helppoa.

Travel pack

Kuten Urban Pack myös Travel Pack on saatavana muovisena tai alumiinisena. 40 litran vasen / 30 litran oikea muovinen sivulaukkusarja - joissa uudet tarroitukset - sisältävät sisäkassit. Alumiiniset sivulaukkusarjat, joissa 37 litran vasen / 33 litran oikea tilavuus, sisältävät asennustelineet ja erilliset oikean ja vasemman puolen sisäkassit. Matkustajan mukavuus-jalkatapit viimeistelevät paketin.

     

CRF1100L Adventure Sports DCT ES

Vuosimalli alkaen
2024
Sylinteritilavuus
1084 cc
Moottori
Liquid­cooled OHC 4­stroke 8­valve Parallel Twin with 270° crank and uni­cam
Sylinterimitat
92 x 81.5 mm
Puristussuhde
10.5:1
Maksimiteho
75 Kw / 7 500 rpm
Maksimivääntö
112 Nm / 5 500 rpm
Sytytysjärjestelmä
CDI
Polttoainejärjestelmä
PGM-FI
Käynnistys
Sähkö
Vaihteisto
6 vaihteinen DCT
Pituus
2305 mm
Leveys
960 mm
Korkeus
1475 mm
Akseliväli
1550 mm
Istuinkorkeus
835 / 855 mm
Jarrut etu
ABS
Jarrut taka
ABS
Jousitus etu
Teleskooppi, Showa EERA
Jousitus taka
1 iskunvaimennin, Honda Pro Link, Showa EERA
Rengas etu
110/80­R19M/C 59V (Tubeless type) Bridgestone Battlax Adventure A41
Rengas taka
150/70­R18M/C 70H (Tubeless type) Bridgestone Battlax Adventure A41
Tankki
24.8 litraa
Paino ajokunnossa
253 kg

Koska Honda Motor Co tutkii ja kehittää uusia teknisiä ratkaisuja, Honda varaa oikeuden teknisiin muutoksiin ilmoittamatta niistä etukäteen.

Adventure

Sulje
Sulje